Resan fortsätter...

Hur ska vi tänka för att gå vidare och ge Alicia förutsättningar och möjligheter att fortsätta utveckla sitt språk?

Vad behöver Alicia för att bli mer självständig och för att kunna påverka sin situation?

Det här är frågor som vi ständigt bär med oss och funderar över. Frågor som lyfts i diskussioner med personer som är nära Alicia som tillexempel hennes föräldrar, assistenter, skola, mormor och morfar. Vi funderar och klurar tillsammans.

I nuläget har vi ett långsiktigt mål som ett svar på ovanstående frågor:

"Att Alicia ska kunna svara "ja/vill" eller "nej/vill inte" i så många situationer som möjligt."

Eftersom Alicia inte har något talat språk och stora finmotoriska begränsningar tänker vi att ja/vill och nej/vill inte är två viktiga begrepp att behärska. Att hon ska kunna påverka sin situation trots stora begränsningar i sitt expressiva språk. Vi fortsätter såklart att försöka lära och ge Alicia nya tecken, men det går sakta och därför är det bra för henne med tecken som är användbara i många olika situationer.

Vad behöver Alicia lära sig för att nå det långsiktiga målet?

  • Kunna utföra tecknen
  • Förstå att hon ska svara
  • Förstå de frågor vi ställer

Några exempel på delmål som vi arbetar med i nuläget:

Att Alicia ska förstå att vi ställer en fråga och att hon förväntas svara.

Metodik: vi gör ja och nej tecknen med Alicias händer varje gång vi ställer en fråga


Att Alicia ska svara ja/vill ha eller nej/vill inte ha när hon erbjuds olika leksaker.

Material: Alicias favoritleksaker + några icke favoriter.

Metodik: på lekstunden får Alicia känna på två olika leksaker, en favorit och en icke favorit. Vi erbjuder sedan en sak i taget där hon får svara ja eller nej. Vi gör då tecknen med Alicias händer. Väntar sedan en stund och ser om hon svarar. Gör hon inte det får hon känna på leksaken igen och vi gör samma sak igen. Väntar återigen. Blir det fortfarande ingen respons ser vi om hon vill ta leksaken och förstärker sedan det hon visar med tecknet.

I vardagen försöker vi tänka på att inte bara slentrianmässigt ge Alicia olika leksaker utan erbjuda och invänta ett svar. Om hon inte svarar gör vi som på lekstunden, ser om hon vill ta den erbjudna leksaken och sedan förstärka och bekräfta med tecken.


Utöka Alicias ordförråd genom att jobba med olika kategorier.

Kläder - gå ut: jacka, mössa, halsduk, raggsockar och vantar.

Kläder - inne: byxor, tröja, strumpor mm

Äta: tallrik, sked, mugg och haklapp.

Material: iPad + de bestämda föremålen.

Metodik: nyinlärning på lekstunden. Föremålen finns inlagda med bild och ljud på iPaden. Vi pratar om tillexempel vad Alicia behöver när hon ska äta. Hon har då sin iPad och får trycka på ett föremål i taget. Vi bekräftar och tar fram rätt föremål som Alicia får känna på. Fortsätter så med alla föremålen.

Vi lyssnar på Babblarfilmer som handlar om aktuell situation.

Generalisering: efter några gånger gör vi samma sak i den aktuella situationen. Förutom ordinlärning blir Alicia också mer delaktig i de olika vardagliga situationerna.

Här tänker vi bygga på med olika kategorier efter hand.


Att Alicia ska kunna använda ljud i ett socialt samspel och för att kommunicera känslor

Metodik: svara på Alicias ljud och bekräfta den känsla du hör, tillexempel "jag hör att du är glad".

Prata med Alicia och förvänta dig ett svar. Ge Alicia tid att svara. När Alicia gör ljud, ge respons och svara.

Vi har under lång tid använt iPaden med bild och ljud för att förbereda Alicia inför olika aktiviteter och platser som hon ska till. Det fungerar bra och vi tror att hon förstår de platser och aktiviteter som vi har inlagda.

Nu har Alicia också börjat använda förberedelsekort för olika aktiviteter i hemmet. Korten har en bild på en sida och något taktilt på andra sidan. Hon får titta på bilden och känna på den taktila ytan + att vi benämner aktiviteten med ord. I nuläget har Alicia kort för; äta, mat och medicin i knappen, sova, mys i soffan, toalettbesök, ståbordet, gå ut, bada och lekstund.

Vi tror att iPaden på sikt kan bli ett viktigt kommunikationshjälpmedel för Alicia. Förutom att använda den till förberedelse har Alicia en musikapp som hon älskar. Hon väljer låt genom att slå på skärmen tills rätt låt kommer, då tar hon bort handen och lyssnar på sin låt. Det här gör hon väldigt bestämt och medvetet. Hon har sina favoritlåtar och missar hon den fortsätter hon en runda till. Ett väldigt tydligt sätt att göra ett val. Tänk om man kunde föra över det här till andra valsituationer i iPaden. Då skulle Alicia på sikt kunna visa andra saker än vilken låt hon vill höra. Kanske vad hon vill göra, vem hon vill vara med eller hur hon mår. Tyvärr har vi än så länge inte lyckats med att hitta någon app med liknande funktion.

Som ett paraply över det långsiktiga målet och delmålen finns det övergripande målet alltid med oss:

Att Alicia ska bli så delaktig som möjligt. Hon ska kunna uttrycka sig och påverka sin situation utifrån sina förutsättningar i så många situationer som möjligt.

Fler runt Alicia ska kunna tolka och förstå henne.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång