Språkträningen kan delas in i fyra olika faser.

  • Kartläggning
  • Förberedelse
  • Nyinlärning
  • Generalisering

Hur arbetar vi då i de olika faserna med Alicia?

Kartläggning - det svåraste av allt. Vad behöver Alicia träna på? Vad är möjligt? Här har vi haft många och långa diskussioner. Vi har provat mycket. Vi har gett upp mycket. Vi har ibland känt oss maktlösa och förtvivlade.

När vårt nätverk med logoped från barnhabiliteringen startade blev det en vändpunkt på många sätt. Det blev en tydlig struktur på vad vi skulle göra och vad som hände i Alicias språkliga utveckling. Och vi kunde se att Alicia gjort stora kommunikativa framsteg under sina fem första år. Utifrån sina förutsättningar.

Eftersom Alicia har en väldigt långsam utveckling och många andra hinder som försvårar hennes inlärning måste vi gallra i allt som vi vill att hon ska lära sig. Tar det flera år att lära in ett tecken eller att förstå ett begrepp eller en uppmaning, då är det viktigt att hon har stor användning av det hon lär sig. Att det är något som hon kan använda i många olika situationer och att det är något som är viktigt och betydelsefullt för henne.

Varje gång vi träffas pratar vi noga igenom var Alicia befinner sig just nu i sin språkliga utveckling och utifrån det gör vi olika små delmål som vi kontinuerligt utvärderar.

Vi har kartlagt Alicias ordförråd. Både de ord som hon använder aktivt och de ord som vi tror att hon förstår. Och Alicias sätt att uttrycka sig.

Vi har också använt ett observationsformulär från Karlstadmodellen som ett stöd i vår kartläggning.


Vårt måldokument delas in i följande områden - område, mål, metod, material, vem. Var sjätte till var åttonde vecka träffas vi för att utvärdera. Oftast har det ju inte skett så mycket på de veckorna, men det är värdefullt att prata igenom hur det fungerar. Är vi på rätt spår? Ska vi ändra på något? Gör vi det som vi bestämt? Och så vidare...

Förberedelse - vi använder oftast Alicias favoritsaker som utgångspunkt i träningen. Då är det lättare att få Alicia motiverad. Vi tänker också att saker ska vara greppvänliga och gärna låta på något sätt. Känsel och hörsel är de sinnen som ger Alicia flest ledtrådar. Även iPaden har de senaste åren blivit ett viktigt komplement. Här krävs en del förberedelser för den vuxne med att hitta bra appar, lägga in musik, bilder och ljud.

Ska vi introducera ett nytt tecken försöker vi utgå ifrån någon rörelse eller gest som vi har sett Alicia göra eller som vi tror att hon har möjlighet att lära in. Att göra tecken i luften är svårt när man inte använder sin syn och Alicias motoriska svårigheter gör också att det måste vara väldigt enkla tecken som inte ligger för nära varandra. Det här är inte enkelt, vi har provat många tecken som vi gett upp. Men vi får heller inte ge upp för snabbt eftersom det tar tid för Alicia att lära in. Det måste också vara ett tecken för något som motiverar henne tillräckligt mycket. Förberedelsen här handlar mycket om att observera Alicia för att få ledtrådar om möjliga tecken.

Allt det här diskuterar vi tillsammans på våra nätverksmöten och då bestämmer vi också vem som gör vad.

Nyinlärning/Generalisering - det tar lång tid för Alicia att lära sig saker. Vi tränar i dagens alla aktiviteter och vardagliga situationer. Det blir då många tillfällen till träning varje dag. "Jobbastunden" eller "lekstunden" som den nu blivit omdöpt till, är en av de återkommande aktiviteterna där det finns en tydlig struktur. Tydlig början, information om vad som ska ske och ett tydligt slut. Här introducerar vi nya övningar/lekar blandat med kända övningar som funnits med under lång tid. Vissa av dem har vi gjort sedan Alicia var liten. Men vi ser att Alicia blivit mer och mer delaktig i de övningarna och är med och påverkar på ett helt annat sätt.

Att ha en tydlig struktur i de dagliga vardagliga aktiviteterna tror jag också är väldigt viktigt. Så att Alicia känner igen sig och vet vad som ska hända. Det är ju en förutsättning för att kunna var delaktig och för att kunna påverka. Alicia är inte speciellt känslig för förändringar, hon hänger med på det mesta utan några protester. Men då bara hänger hon med utan att vara delaktig och utan att ha en aning om vad som ska ske. Och det är inte rätt mot Alicia. Vi måste göra allt vi kan för att bjuda in henne i en värld där hon får ta plats och vara med och påverka sin situation utifrån sina förutsättningar.

Det är en mänsklig rättighet.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång